Samsung Series 9 -läppäri (NP900X3A) oli parin viikon lomareissun ajaksi jäänyt sammuttamatta kunnolla ja laitteen akku oli simahtanut täysin. Lataamisyritykset eivät tuottaneet tulosta, vaikka Windowsin mielestä akun piti latautua. Näytölle ilmaantui kryptinen viesti, joka kehotti hankkimaan uuden akun.
Homman hankaluus on siinä, että uusia akkuja kyseiseen laitteeseen saa vain valmistajalta itseltään. Akku on koteloitu koneen sisään Apple Air -läppärin tavoin, eikä sitä pitäisi vaihtaa itse. Ei muuta kuin puhelua Samsungille, joka teki huoltopyynnön Infocarelle.
Lueskelin netistä kokemuksia Infocaren toiminnasta ja varauduin henkisesti pitkään prosessiin. Yllätyksekseni sain jo seuraavana työpäivänä huollosta sähköpostia, jossa kerrottiin että Itella hoitaa koneen noudon ja kiikuttaa sen sitten Vantaalle hoivattavaksi. Pyyhkeitä Infocarelle voisi kyllä antaa siitä, ettei huollon sivuilta löytyvää seurantapalvelua mainostettu lainkaan. Satuin sen kuintekin löytämään ja onnistuin myös kirjautumaan sisään sähköposteista löytynyttä numerosarjaa käyttämällä. Palvelusta pystyi katselemaan mitä omalle laitteelle kulloinkin tehdään.
Itella toimi tyypilliseen tapaansa melko kankeasti, mutta sai kuitenkin paketin matkaan. Kun laite parin päivän kuluttua saapui Vantaalle, sain melko nopeasti sähköpostiin tiedon, että varaosat ovat tilauksessa. Seuraavana työpäivänä akku oli jo vaihdettu ja kone matkalla takaisin.
Vaikka kone kulki “Express Flex” toimituksena, postin kulku otti taas pari päivää eikä kyllä ollut kovin joustavaa. Itellan palvelun kuvauksessa luvataan, että “Tarkempi toimitusajankohta sovitaan vastaanottajan kanssa 1-2 arkipäivän kuluessa lähettämisestä. ” Tarkempi tarkoitti tässä tapauksessa kolmen tunnin haarukkaa, joka piti päivystää kotona odottelemassa lähetystä. Toimitusosoitetta ei voinut muuttaa esimerkiksi työpaikalle, joka yleensä helpottaa asioita huomattavasti. Lopulta paketti kuitenkin saapui, joten hyvä niin.
Akun vaihdon myötä kone toimi entiseen malliin, ja toivottavasti uusi akku on pitkäikäisempi kuin edellinen. Infocarelle plussaa nopeudesta ja hyvästä seurantapalvelusta, Itellalle miinusta kankeudesta.