WebGL (Web Graphics Library) on työn alla oleva JavaScript-rajapinta, jonka avulla voi toteuttaa laitteistokiihdytettyjä 3D web -sovelluksia ilman selaimeen asennettavia lisäosia. WebGL-sovellusten tekeminen puhtaasti vain tätä rajapintaa käyttäen on kuitenkin suhteellisen vaikeaa. Onneksi tarkoitusta varten on kehitetty useita kirjastoja, jotka helpottavat hommaa. Osa kirjastoista sisältää myös muita työkaluja, joilla voi esimerkiksi määritellä objektien sijainteja tai rakentaa yksinkertaisia maailmoja.
WebGL-kirjastoja ovat esimerkiksi:
- GLGE (http://www.glge.org/)
- Copperlicht (http://www.ambiera.com/copperlicht/)
- C3DL (http://www.c3dl.org/)
- SpiderGL (http://spidergl.org/)
- SceneJS (http://www.scenejs.com/)
WebGL-sovellusten käyttö ei onnistu tämän hetken selainten julkaistuilla versioilla, mutta jos käy noutamassa itselleen esimerkiksi Chromen tai Firefoxin esiversion, homma lähtee toimimaan. Toki myös tietokoneesta on syytä löytyä OpenGL ES 2.0 rajapintaa tukeva näytönohjain ja kyseistä rajapintaa tukeva näytönohjain ajuri.
Itse otin kokeiluun C3DL-kirjaston, joka vaikutti ensisilmäyksellä toteutukseltaan melko selkeältä. Värkkäilin kirjaston avulla yksinkertaisen mashup-sovelluksen, joka hakee avainsanan perusteella kuvia Flickr-palvelusta. Kuvat näytetään kolmiuloitteisten laatikkojen pinnalla, jotka pyörivät ympyrää avaruudessa. Mashup-sovellus löytyy täältä. Ohessa on video tuotoksesta.
[youtube BHzgPHM5Kgk]
2 responses to “Ensimmäinen WebGL-mashup”
Onpa hieno :-) Täytyisi itsekin tutustua WebGL:ään, kun vaan aika ja jaksaminen riittäisi…
Hi,
V0.7 of SceneJS will be released soon, with more features including frustum culling, level-of-detail culling and COLLADA import.
Please join the SceneJS Facebook group at http://www.facebook.com/group.php?gid=350488973712
@Feetu, welcome to the Facebook group!
cheers,
Lindsay